STATUT
Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego Bł. Sancji Szymkowiakw Poznaniu
- 1
Postanowienia ogólne
1.Ośrodek przyjmuje nazwę:
Ośrodek Rewalidacyjno –Wychowawczy
- Bł. Sancji Szymkowiakw Poznaniu
- Adres Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego:
- Św. Rocha 16 A 61-142 Poznań
- Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy im Bł. Sancji Szymkowiak , zwany dalej Ośrodkiem, jest placówką niepubliczną.
- Osobą prowadzącą placówkę jest Stowarzyszenie Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „ RÓWNY START” w Poznaniu, z siedzibą przy ul. Św. Rocha 13.
- Nazwa Ośrodka jest używana w pełnym brzmieniu.
- Ośrodek finansowany jest z subwencji budżetowych UM Poznania, na podstawie wniosku osoby prowadzącej .
- Ośrodek działa na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. -– Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59)
- Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Wielkopolski Kurator Oświaty.
- Ośrodek jest placówką koedukacyjną.
- 2
Zadania Ośrodka.
- Celem pracy Ośrodka jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosowanie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
- Szczegółowe zadania pracy rewalidacyjno-wychowawczej i opiekuńczej wynikają z zadań pedagogiki specjalnej i są dostosowane do możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych wychowanków i stopnia ich niepełnosprawności intelektualnej.
- Do zadań Ośrodka należy w szczególności:
- realizacji działalności statutowej, zapewnienia każdemu wychowankowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy placówki i jej rozwoju organizacyjnego,
- współdziałanie wszystkich pracowników w realizacji celów Ośrodka,
- zapewnienie dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oddziaływań rewalidacyjno-wychowawczych,
- zapewnienie dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi kształcenia specjalnego,
- sprawowanie opieki nad wychowankami,
- organizowanie i udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi w celu włączenia ich w proces rewalidacyjno-wychowawczy,
9) współpraca ze środowiskiem lokalnym oraz, w zależności od potrzeb, z właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, w szczególności z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi dla podnoszenia efektywności pracy rewalidacyjnej Ośrodka.
- Szczegółowe zadania Ośrodka określają: plan pracy Ośrodka, program profilaktyczno-wychowawczy, indywidualne programy zajęć dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- W Ośrodku organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Szczegóły określa Regulamin WWRD
- Ośrodek zapewnia:
1) wychowankom z niepełnosprawnością w stopniu głębokim udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, prowadzonych indywidualnie lub zespołach oraz w innych zajęciach specjalistycznych, dostosowanych do potrzeb wychowanków, w szczególności w zakresie terapii psychologicznej, logopedycznej, pedagogicznej i rewalidacji – w tym ruchowej, rekreacyjnych;
2) wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację indywidualnego programu edukacyjnego terapeutycznego, uwzględniającego podstawę programową kształcenia specjalnego;
3) dzieciom objętym wczesnym wspomaganiem Ośrodek zapewnia zajęcia pobudzające rozwój psychoruchowy i społeczny, zgodnie z zaleceniami określonymi w opinii;
- Ośrodek poprzez konsultacje, warsztaty umiejętności i grupy wsparcia wspomaga rodziców (opiekunów prawnych) w pełnieniu funkcji:
1) opiekuńczej;
2) wychowawczej;
3) edukacyjnej;
- W realizacji swoich zadań Ośrodek współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz, w zależności od potrzeb, z właściwymi instytucjami działającymi na rzecz wychowanków.
- Ośrodek prowadzi w szczególności:
- księgę wychowanków,
- dzienniki zajęć dla każdej grupy wychowawczej,
- dzienniki zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
- dzienniki innych zajęć,
- dziennik psychologa
- Dla każdego wychowanka prowadzi się odpowiednio w szczególności:
- dokumentację w ramach akt osobowych,
- dokumentację medyczną,
- dla wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – indywidualny program zajęć i zeszyt obserwacji,
- dla wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
- karty rehabilitacyjne
- Indywidualny program zajęć oraz indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny opracowują nauczyciele prowadzący zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze nauczyciele we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą, we współpracy z rodzicami, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania uczestnika zajęć.
- Indywidualny program zajęć zawiera w szczególności:
- cele realizowanych zajęć,
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć,
- zakres współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi uczestnika zajęć.
- Zeszyt obserwacji jest prowadzony odrębnie dla każdego uczestnika zajęć przez nauczycieli prowadzących z nim zajęcia. Zeszyt obserwacji zawiera informacje dotyczące:
- zmian w zakresie dużej motoryki (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów),
- zmian w zakresie małej motoryki (koordynacja ruchów rąk, koordynacja wzrokowo-ruchowa, manipulacja),
- podejmowania aktywności własnej (niekierowanej),
- koncentracji uwagi podczas aktywności spontanicznej (w zabawie, podczas wykonywania zadania), w tym czasu tej koncentracji,
- współdziałania w różnych sytuacjach, w tym czasu tego współdziałania,
- opanowywania nowych umiejętności (tempo, trwałość, stopień trudności),
- dominującego nastroju i emocji,
- gotowości do kontaktów (rodzaje i kierunek kontaktów),
- umiejętności w zakresie samoobsługi,
10) udziału w czynnościach porządkowych,
11) zachowań trudnych (opis zachowań trudnych i sytuacji, w których występują te zachowania, reakcje nauczyciela na zachowania trudne, zmiany w zachowaniu),
12) sposobów komunikowania się,
13) innych istotnych zachowań.
- Nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym na podstawie dokumentacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w tym indywidualnego programu zajęć, programu edukacyjno – terapeutycznego, nauczyciele dokonują okresowej oceny funkcjonowania uczestnika ww. zajęciach oraz w miarę potrzeby modyfikują indywidualny program zajęć.
- 3
Organy Ośrodka.
- Dyrektor
- Rada pedagogiczna
- Zarząd Stowarzyszenia „ Równy Start” powołuje dyrektora Ośrodka, który:
1) kieruje bieżącą działalnością Ośrodka oraz reprezentuje go na zewnątrz;
2) współdziała w dobrze rozumianym interesie wychowanka z radą pedagogiczną oraz ogółem rodziców (opiekunów prawnych);
3)dysponuje środkami określonymi w planie budżetowym przekazanym przez jednostkę finansującą placówkę i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
4) sprawuje nadzór pedagogiczny;
5) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący oraz realizuje uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących;
6) wykonuje zadania związane z uzyskiwaniem przez nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego;
7) zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy;
8) przygotowuje arkusz organizacji ośrodka i przedstawia go do zatwierdzenia osobie prowadzącej
9) ustala zakres czynności stałych prac i zajęć związanych z organizacją procesu dydaktyczno – wychowawczego i opiekuńczego;
10) dyrektor może skreślić wychowanków z listy uczęszczających do ośrodka;
11) dyrektor jest kierownikiem zakładu dla zatrudnionych w ośrodku pracowników pedagogicznych i administracyjno- obsługowych;
12) zatrudnia zgodnie z kwalifikacjami i zwalnia wszystkich pracowników;
13) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
14) stwarza warunki do działania w placówce wolontariuszy,
15) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami
- Zarząd Stowarzyszenia „Równy Start” ma prawo odwołać dyrektora w razie:
1) złożenia przez dyrektora rezygnacji poprzez wypowiedzenia umowy o pracę;
2) ustalenie przez Stowarzyszenie „ Równy Start” negatywnej oceny pracy lub
negatywnie wykonywanych zadań określonych niniejszym Statutem;
3) w przypadku szczególnie uzasadnionym Stowarzyszenie „ Równy Start”
może odwołać dyrektora bez wypowiedzenia umowy o pracę;
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor, wszyscy zatrudnieni w Ośrodku pracownicy pedagogiczni. Zasady działania Rady Pedagogicznej określa oddzielny Regulamin.
- Do zadań Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- podejmowanie uchwał w sprawie plany pracy Ośrodka, programu profilaktyczno-wychowawczego,
- opiniowanie w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Ośrodka.
- Organy wyżej wymienione współdziałają ze sobą tak, aby przede wszystkim:
1) działały w interesie wychowanka;
2) uzupełniały się nawzajem;
3) gwarantowały każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji;
4) zapewniały wiarygodny bieżący przepływ informacji pomiędzy organami ośrodka w podejmowanych działaniach;
- 4
Organizacja pracy Ośrodka.
- Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankiem jest grupa wychowawcza
- W ramach grupy wychowawczej liczba wychowanków wynosi:
1) w przypadku wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim do 4 osób;
2) w przypadku wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami – od 6 do 8 osób, z tym że w przypadku współwystępującego autyzmu – od 2 do 4 osób;
- Grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca.
- W Ośrodku do każdej grupy wychowawczej zatrudnia się pomoc wychowawcy.
- Ośrodek zapewnia:
- wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim:
- udział w zajęciach:
rewalidacyjno-wychowawczych, prowadzonych indywidualnie lub w zespołach,
terapeutycznych i usprawniających ruchowo, dostosowanych do potrzeb wychowanków, rekreacyjnych,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w formach określonych w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
- wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi:
- kształcenie specjalne,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w formach określonych w przepisach
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, - Udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiadającym orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym lub obowiązkiem nauki uznaje się ze spełnianie tych obowiązków.
- Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat.
- Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzą nauczyciele.
- Kształcenie specjalne wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy:
1) 20. rok życia – w przypadku szkoły podstawowej;
2) 24. rok życia – w przypadku szkoły ponadpodstawowej.
10.Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny, z wyjątkiem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy, jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.
- Czas pracy Ośrodka wynosi 8 godzin dziennie.
- Szczegółową organizację działania placówki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki, opracowany przez dyrektora placówki do dnia 30 kwietnia każdego roku.
- Tygodniowy czas pobytu wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim wynosi :
1) 20 godzin, nie więcej niż 6 godzin dziennie – w przypadku zajęć zespołowych;
2) 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie-w przypadku zajęć indywidualnych;
- Tygodniowy czas pobytu wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami:
1) uzależniony jest od realizowanego programu edukacyjnego i terapeutycznego;
- Godzina zajęć specjalistycznych, w tym rewalidacyjnych trwa 60 minut.
- Tygodniowy czas pracy nauczyciela w Ośrodku wynosi 30 godz. dydaktycznych.
- 5
Wychowankowie Ośrodka
- Ośrodek zapewnia wychowankom bezpieczeństwo i zaspokajanie potrzeb poprzez specjalistyczną opiekę wychowawczą i terapeutyczną.
2.Wychowanek ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo rewalidacyjnego zgodnie z zasadami higieny pracy;
2) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochrony i poszanowania godności osobistej;
4) uzyskania stosownej pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb;
5) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie rewalidacyjno- wychowawczym;
6) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- 6
Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej
1.Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.
- Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków , wynikających przede wszystkim z : niepełnosprawności, choroby przewlekłej, zaburzeń psychicznych, sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, zaniedbań środowiskowych.
- O objęciu wychowanka zajęciami specjalistycznymi decyduje dyrektor Ośrodka.
- W Ośrodku funkcjonuje Zespół do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Szczegóły udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej określa odrębny Regulamin
- 7
Pracownicy i ich zadania.
1.W Ośrodku zatrudnia się:
- pracowników pedagogicznych: pedagogów, psychologa, specjalistów
- pracowników administracyjnych i obsługi.
- Działalność placówki może być uzupełniana świadczeniami wolontariuszy.
- Szczegółowe zasady świadczeń wolontariuszy określa odrębny Regulamin
- Do pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Ośrodku mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r., poz. 191, z późn. zm.) w zakresie dotyczącym pracowników pedagogicznych zatrudnionych w niepublicznych placówkach
- Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka określają szczegółowo przepisy Kodeksu Pracy, oraz innych Regulaminów obowiązujących w Ośrodku.
- 8
Prawa i obowiązki rodziców/opiekunów prawnych
- 1. Rodzice/opiekunowie prawni wychowanków mają prawo do:
- zapoznania się ze Statutem i Regulaminami Ośrodka,
- zapoznania się z programem profilaktyczno-wychowawczym i uzyskiwania informacji na temat zachowania i postępów w procesie rewalidacji ich dziecka,
- włączenia się w proces rewalidacyjno-wychowawczy dotyczący ich dziecka,
- uczestniczenia w spotkaniach zespołów, których zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania wychowankowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- Rodzice/opiekunowie prawni wychowanków, w przypadku uznania, że są naruszone prawa ich dziecka, mogą wnieść skargę do dyrektora Ośrodka. Procedura składania skarg określona została w odrębnym Regulaminie.
- Rodzice/opiekunowie prawni wychowanków mają obowiązek:
- włączenia się w proces rewalidacyjno-wychowawczy ich dziecka,
- uczestniczenia w zorganizowanych spotkaniach dla rodziców,
- współpracy z Ośrodkiem w sprawach dotyczących ich dziecka,
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka do Ośrodka.
- 9
Zasady rekrutacji i skreśleń.
- Do Ośrodka przyjmowane są dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim na podstawie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespołowych/indywidualnych, a także dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych.
- W ramach wczesnego wspomagania do Ośrodka przyjmowane są dzieci na podstawie opinii o wczesnym wspomaganiu wydanym przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych.
- Przyjęcie do Ośrodka następuje na pisemną prośbę rodziców/opiekunów prawnych.
- Przyjęcie wychowanka do Ośrodka może nastąpić w każdym dniu rozpoczętego roku szkolnego z dowolnego obwodu szkolnego.
- Skreślenie z listy wychowanków może nastąpić w przypadku:
1) na prośbę rodziców lub prawnych opiekunów;
- Szczegółowe zasady rekrutacji do Ośrodka określa odrębny Regulamin
- 10
Postanowienia końcowe.
1.W sprawach nieregulowanych niniejszym Statutem stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
- Sprawy organizacyjne i inne, nie uwzględnione w Statucie Ośrodka są zawarte w regulaminach Ośrodka.
- Zmiany i uzupełnienia Statutu dokonuje na wniosek dyrektora Ośrodka prezes Stowarzyszenia „Równy Start”.
- Ośrodek używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Tablice i pieczęcie zawierają nazwę i siedzibę Ośrodka.
- Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- Ośrodek prowadzi i przechowuje dokumenty zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Z dniem podpisania niniejszego Statutu traci moc statut z dnia 1.09.2015r
- Statut wchodzi w życie 10.11.2017r
Poznań, dnia 10.11.2017r.