BIBLIOTERAPIA (BAJKOTERPAIA, TERAPIA CZYTELNICZA)
Z pośród wielu form terapii w pracy rewalidacyjno – wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi wykorzystujemy bajkoterapię. Baśnie i bajki są obok zabawy jedną z niewielu metod redukujących niepokój i różnego rodzaju lęki u dzieci. Według Marii Molickiej w zależności od tego jakie efekty chcemy uzyskać po zakończeniu terapii możemy wykorzystać:
- bajki relaksacyjne – mają za cel: wywołanie u odbiorcy odprężenia i uspokojenia poprzez wizualizację. Powinny zawierać strukturę słuchową, wzrokową i czuciową;
- bajki psychoedukacyjne – mają za cel: wprowadzenie zmian w szeroko rozumianym zachowaniu dziecka – rozszerzenie możliwego repertuaru zachowań u słuchacza.
W trakcie przeprowadzania bajkoterapii można wprowadzić wspomagająco aromatoterapię i elementy muzykoterapii, dzięki czemu dziecko będzie miało możliwość wielozmysłowego poznania docierających do niego informacji o otaczającym świecie.
Uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby naszych wychowanków na zajęciach z elementami biblioterapii stosowane są książeczki polisensoryczne wykonywane przez terapeutów, książeczki dźwiękowe, bajki muzyczne, słuchowiska słowno – muzyczne, prezentacje multimedialne oraz komunikatory typu Big Mack Step by Step.